Błąd
  • The RokSprocket Module needs the RokSprocket Component installed.

Artykuły

Drukuj

Szkolenia dla rodziców/opiekunów

Szkolenia przeznaczone są dla rodziców/opiekunów pragnących lepiej zrozumieć zjawisko mutyzmu wybiórczego, a zarazem zyskać nowe spojrzenie na funkcjonowanie swojego (lub bliskiego) dziecka. Stanowią okazję, by skonfrontować wiedzę i odczucia na temat własnego dziecka z wiedzą i odczuciami innych rodziców, wymienić się doświadczeniami i pod okiem specjalisty zaplanować dalsze kroki pomocy dziecku.

Na warsztatach dla rodziców odbywa się także projekcja filmu edukacyjnego, pomagającego rozpoznać objawy mutyzmu u różnych dzieci i porównać je z obrazem własnego dziecka. W toku refleksji nad obejrzanym filmem, ale także w trakcie innych elementów warsztatu, rodzice dzielą się nie tylko wiedzą, ale przede wszystkim doświadczeniami emocjonalnymi, ponieważ to właśnie one są najtrudniejszą częścią ich relacji z dzieckiem, ale także najcenniejszym źródłem wskazówek na przyszłość.

Dzięki warsztatom rodzice lepiej rozumieją swoje dziecko i znajdują nowe metody wspierania go w zmaganiach z mutyzmem. Lepiej także rozumieją to, co sami robią – źródła swoich przekonań i metod wychowawczych i konsekwencje ich stosowania wobec dziecka. Ważnym elementem warsztatów jest także refleksja rodziców nad własnym funkcjonowaniem społecznym, co zawsze prowadzi do głębszego zrozumienia dla kłopotów dziecka.

Drukuj

Wskazówki dla specjalistów

•Jak specjaliści mogą pomóc rodzicom dzieci z mutyzmem wybiórczym?

◦Rodzice dzieci z mutyzmem mogą czuć się zagubieni i zestresowani. Potrzebują osoby, która ich wesprze, wysłucha i z którą będą mogli otwarcie porozmawiać. Obawy dotyczące dziecka powinny zostać omówione z rodzicami tak, aby można było zaplanować strategię obejmującą zarówno dom, jak i szkołę.

◦Rodzice powinni zachęcać dziecko (ale bez wywierania presji) do kontaktów społecznych i do mówienia w różnych sytuacjach. Nie należy karać dziecka za niemówienie, ponieważ to tylko nasili jego problemy. Należy je natomiast chwalić za aktywność w różnych sytuacjach społecznych oraz za wydawanie różnych dźwięków: mówienie, śpiewanie, robienie hałasu podczas zabawy.

◦Uznając założenie, że mutyzm wybiórczy jest reakcją dziecka na jego wewnętrzny niepokój, powinniśmy pracować nad zmniejszeniem frustracji, którą odczuwają nie tylko dzieci, ale także dorośli mający z nimi kontakt.

◦Nie należy zmuszać dziecka, aby mówiło. Powinno się zachęcać je do zabawy z rówieśnikami. Ważne jest, aby stworzyć taką atmosferę, w której dziecko poczuje się komfortowo, bez względu na to, czy będzie chciało mówić, czy nie.

◦Każda forma komunikacji niewerbalnej powinna być akceptowana i nagradzana. Powinno się wręcz zachęcać dziecko do stosowania takich formy porozumiewania się. Dzięki nim tworzymy z dzieckiem pozytywną relację, bardzo pomocną w przezwyciężaniu trudności, z jakimi dziecko się boryka.

◦Ważne jest, aby uzyskać od rodziców nagranie audio (lub audio/video) sytuacji, w których dziecko mówi. Umożliwi to ocenę jego umiejętności językowych i rozwoju mowy.

◦Chwalmy i nagradzajmy każde osiągnięcie dziecka – wzmacnia to w nim poczucie własnej wartości.

Propozycje strategii w pracy z dzieckiem z mutyzmem wybiórczym

◦Jeśli dziecko nie odpowiada werbalnie na stawiane przez nas pytania, należy w inny sposób dać mu zauważyć, że je widzimy i akceptujemy: uśmiechem, skinieniem głowy, spojrzeniem, podniesieniem ręki.

◦Należy zachęcać je do wyrażania siebie w trakcie twórczych, pomysłowych i artystycznych zabaw.

◦W czasie zajęć w szkole lub przedszkolu dziecko z mutyzmem wybiórczym warto czasem posadzić z przodu grupy, aby skupić jego uwagę i ułatwić mu zaangażowanie się w kontakt i aktywność.

◦Jeśli dziecko izoluje się od rówieśników, dobrze jest zapewniać mu bezpośrednie towarzystwo innych cichych, nieśmiałych dziećmi, pojedynczo lub w małych grupach. Warto grać z nimi w gry zmuszające do interakcji społecznych: toczenie piłki, ciągnięcie liny, wiosłowanie itp.

◦Warto spróbować przeprowadzić zabawy niewerbalne wymagające wydmuchiwania powietrza za pomocą ust: dmuchanie świeczki, dmuchanie baniek, dmuchanie piłeczki pingpongowej przez słomkę, oddychanie na lustro, dmuchanie w gwizdki, picie przez długie, kręcone słomki.

◦W sytuacji zabawy warto wydawać dźwięki zwierząt i pojazdów np. podczas opowiadania historii.

◦Warto wprowadzić zabawę lalkami, ponieważ dziecko może mówić ‘za’ lalkę, zwłaszcza chowając za nią buzię. Przydać się mogą także maski.

◦Bardzo przydatne podczas zabawy są instrumenty muzyczne. Pozwalajmy dziecku porozumiewać się używając tych instrumentów; można np. prowadzić rozmowy pomiędzy dwoma instrumentami.

◦Warto zachęcać dziecko do uczestnictwa w grach, którym towarzyszy dużo hałasu.

◦Można także spróbować mówić do dziecka szeptem, wydawać dźwięki używając balonów lub mówić do dyktafonu albo przez telefon.

•Zachęcamy do współpracy z naszą Poradnią Terapii Mutyzmu „Mówię”! Oferujemy szkolenia i interwizje, które pomogą Państwu w pracy z dziećmi z mutyzmem wybiórczym.

•Powołaliśmy również Fundację na rzecz osób dotkniętych mutyzmem wybiórczym i ich rodzin “MÓWIĘ”, której celem jest niesienie pomocy osobom dotkniętym mutyzmem, definiowanym jako brak lub ograniczenie mówienia przy zachowaniu rozumienia mowy i możliwości porozumiewania się za pomocą pisma.

Drukuj

Diagnoza mutyzmu wybiórczego

Obecne poglądy na temat przyczyn

Dziecko z mutyzmem wybiórczym nie mówi nie dlatego, że nie chce i nie dlatego, że się uparło, żeby nie mówić - dziecko z mutyzmem wybiórczym nie mówi dlatego, że nie może

Kryteria diagnostyczne wg  ICD 10  -

- Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10 (ang. International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems) – międzynarodowy system diagnozy nozologicznej.. ICD-10 jest opracowana przez WHO i obowiązuje w Polsce od roku 1996

Ekspresja i rozumienie języka przez dziecko w granicach dwóch odchyleń standardowych 

Możliwa do potwierdzenia niemożność mówienia w wybranych sytuacjach, pomimo mówienia w innych sytuacjach

Czas trwania zaburzenia przekracza 4 tygodnie 

Zaburzenia nie wyjaśnia brak znajomości języka mówionego wymaganego w sytuacjach społecznych, w których występuje niemożność mówienia

Mutyzm wybiórczy wg DSM IV

DSM-IV (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) – klasyfikacja zaburzeń psychicznych Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego – APA

„Zaburzenie wieku dziecięcego charakteryzujące się stałą niemożnością mówienia w wybranych sytuacjach społecznych (w których mówienie jest oczekiwane np. w szkole), pomimo mówienia w innych sytuacjach”

 

Kryteria według DSM V (APA, 2013)

DSM-5 (wcześniej DSM-V) - kolejna edycja klasyfikacji zaburzeń psychicznych Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, która została wydana 18 maja 2013 roku

Charakteryzuje się stałym brakiem mówienia w sytuacjach społecznych, mimo że dziecko jest w stanie mówić w innych, znanych mu sytuacjach; inne kryteria to:

brak mówienia w określonych sytuacjach przez okres minimum jednego miesiąca (nie bierze się pod uwagę pierwszego miesiąca w szkole lub przedszkolu)

niemówienie nie jest wynikiem braku wiedzy lub nieznajomości języka

braku mówienia nie da się lepiej wyjaśnić przez zaburzenia komunikacji lub inne nieprawidłowości

Dzieci z tym zaburzeniem:

czasami używają komunikacji niewerbalnej i/lub niegłosowej, mogą być skłonne lub nawet chętne do wykonywania czynności/ udziału w sytuacjach społecznych,
w których nie jest wymagane mówienie

nie inicjują rozmowy i nie odpowiadają, kiedy ktoś je o coś pyta (ale mogą wykazywać minimalne reakcje)

 

Kontakt

Poradnia Terapii Mutyzmu "Mówię"
ul. Bonifraterska 15/12
Warszawa 00-203
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Dla specjalistów:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Tel. +48 602 236 963

Szkolenia dla specjalistów

Zapraszamy specjalistów oraz terapeutów na szkolenia z zakresu mutyzmu wybiórczego.

Więcej informacji Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. oraz tel. +48 602 236 963