Rodzice i nauczyciele często zastanawiają się, jak postępować z dzieckiem z mutyzmem wybiórczym w codziennych sytuacjach. Nawiązanie nici porozumienia z dzieckiem, które milczy może nieść ze sobą trudności, szczególnie jeśli chcemy to zrobić w okolicznościach, które nie sprzyjają ich poczuciu bezpieczeństwa, np. w nowym miejscu lub w towarzystwie wielu nowych osób.
Poniżej przedstawiamy ogólne zasady postępowania z dzieckiem z mutyzmem wybiórczym, które powinny przyświecać wspólnym kontaktom. Są one drogowskazem pokazującym na jakich podstawach budować zaufaną relację z bardzo wrażliwym dzieckiem. Nie stanowią one sztywnego przepisu na to, jak sprawić, by milczące dziecko zaczęło mówić. Klucz do mówienia jest wypracowywany w każdej relacji oddzielnie, dopiero, gdy poznamy konkretne dziecko, jego sytuację, potrzeby, obawy, poziom wrażliwości i otwartości na nowe doświadczenia oraz wiele innych czynników decydujących o tym, kiedy usłyszymy jego głos.
Okaż dziecku z mutyzmem wybiórczym:
1. Gotowość do pomocy
- Nie ignoruj jego potrzeb. Zaniedbywanie praw i potrzeb dziecka jest niezgodne z zasadami etyki zawodowej.
2. Wsparcie i zrozumienie
- Powiedz mu, że rozumiesz, jak trudne jest dla niego mówienie i jesteś gotowa/y pomóc mu w pokonywaniu milczenia.
3. Otwartość na bliską, zaufaną relację, opartą na poczuciu bezpieczeństwa
- Nawiąż z dzieckiem kontakt w bezpiecznym dla niego otoczeniu, np. podczas krótkiej wizyty w domu, która będzie polegać np. na wspólnej, prostej grze.
- Nie stosuj wobec niego trików, sztuczek i forteli. Bardzo łatwo jest stracić zaufanie dziecka, zaś bardzo trudno jest je odbudować.
4. Wrażliwość i wyczucie
- Nie wystawiaj go na zbyt duże próby.
- Lepiej postaraj skonsultować się z nim i wspólnie dostosujcie rozmiar wyzwań do jego możliwości.
- Powstrzymaj się od zbyt entuzjastycznej reakcji na jego sukcesy. Chwalenie w obecności innych osób może wzmagać napięcie i powodować regres.
5. Jak ważne jest dla Ciebie jego poczucie własnej wartości i pewności siebie
- Daj mu do zrozumienia, że jest ważne poprzez pytanie go o jego zdanie, dawanie przestrzeni do bycia w grupie.
- Dawaj mu okazje do zaistnienia w grupie.
6. Okaż dziecku, że jest ważnym członkiem grupy
- Nie pomijaj go w rozmowach z innymi dziećmi, dawaj mu okazję do wyrażania siebie, np. poprzez rysunek, granie na instrumentach muzycznych.
- Jeśli wciąż milczy, komentuj to, co się dzieje, opowiadaj mu, odzwierciedlaj jego uczucia, pokazuj mu, że jest dla Ciebie ważne, a jego obecność miła.
7. Cierpliwość, poprzez niewywieranie presji na mówienie, która odnosi przeciwny efekt
- Nie obwiniaj się, jeśli dziecko nie rozmawia z Tobą. Milczenie to objaw choroby, a nie okazywanie niechęci wobec Ciebie.
8. Gotowość do komunikowania się z nim niekoniecznie tylko poprzez mowę
- Stwarzaj sytuacje, w których dziecko będzie miało możliwość podjęcia decyzji, wyrażenia swojego zdania, dokonania wyboru.
9. Szacunek dla jego trudności
- Unikaj rozmów na jego temat w jego obecności. Rozmawiaj z rodzicami na osobności.
10. Gotowość na ułatwianie mu komunikacji z Tobą
- Próbuj nawiązać z nim indywidualny kontakt, w zaciszu, z dala od grupy.
- Zachęcaj je do kontaktu za pośrednictwem gestów, żartu, prostych gier, wyliczanek…
- Korzystaj z pomocy pośredników (adwokatów), za pośrednictwem których możesz komunikować się z dzieckiem.
- Rezygnuj z ich pomocy, jeśli czujesz, że dziecko poradzi sobie w bezpośrednim kontakcie z Tobą.
- Stosuj stopniowanie trudności w komunikowaniu się: od pytań zamkniętych (tak/nie) do otwartych, od gestów (wskazywanie, kiwanie głową) do prostych dźwięków, następnie słów, zwrotów i bardziej złożonych zdań.
11. Gotowość na ułatwianie mu komunikacji z innymi dziećmi
- Stale poszerzaj krąg osób, w towarzystwie których dziecko czuje się gotowe mówić.
- Wspieraj je podczas przerw lub np. zmian sali, czy rozkładu dnia, kiedy może się czuć szczególnie zagubione.
12. Gotowość na ułatwianie mu zaspokajania potrzeb fizjologicznych
- Zwróć uwagę, czy je, pije, odwiedza toaletę podczas pobytu w przedszkolu/szkole.
13. Pomoc w obniżaniu poziomu lęku
- Wykorzystuj relaksacyjne techniki pracy.
- Wprowadź elementy rutyny, przewidywalny plan dnia, stały system pracy.
14. Swoją otwartość na spontaniczność, rozluźnienie
- Zachęcaj do spontaniczności poprzez ćwiczenia fizyczne, swobodną ekspresję, prace manualne.
- Staraj się rozluźnić atmosferę pracy, żartuj, wykorzystuj swoje poczucie humoru.
- Unikaj nacisku na perfekcyjne wykonywanie zadań. Dziecko potrzebuje pewności, że popełnianie błędów nie musi wiązać się z negatywną oceną (np. poproś o wykonanie jak najbrzydszej pracy).
- Angażuj dziecko w zadania, które można wykonać na wiele równie dobrych sposobów, w których nie istnieje jedna, właściwa odpowiedź.
Barbara Ołdakowska-Żyłka
Jak pomóc dziecku z mutyzmem wybiórczym? 16 porad dla rodziców